Zestaw pytań do przygotowania przed pierwszym spotkaniem z Opiekunem.
M1.1 Dane ogólne
- Data wypełnienia badania
- Nazwa przedsiębiorstwa wspieranego przez EDIH
- Numer identyfikacji podatkowej (VAT lub równoważny)
- (PIC numer identyfikacyjny)
- Osoba wyznaczona do kontaktów
- Funkcja w przedsiębiorstwie
- Adres email
- Nr telefonu
- (Strona internetowa)
- Liczba pracowników w przedsiębiorstwie
- Rok założenia firmy
- Kraj
- Województwo
- Adres
M.1.2 Sektor działalności
Podstawowy sektor działalności:
- Aeronautyka i przestrzeń kosmiczna
- Rolnictwo i żywność
- Motoryzacja
- Działalność usługowa komunalna, społeczna i indywidualna
- Budownictwo
- Dobra/produkty konsumpcyjne
- Sektor kultury i sektor kreatywny
- Obronność i bezpieczeństwo
- Edukacja
- Elektryczność
- Energia, paliwa i inżynieria naftowa
- Środowisko
- Usługi finansowe
- Rybołówstwo
- Żywność i napoje
- Opieka zdrowotna
- Przemysł skórzany
- Usługi prawne
- Nauki przyrodnicze i opieka zdrowotna
- Produkcja przemysłowa
- Gospodarka morska
- Obróbka metali i produkcja przemysłowa
- Górnictwo i przemysł wydobywczy
- NMP Materiały niemetaliczne i podstawowe procesy
- Przemysł jądrowy
- Przemysł papierniczy i drewniany
- Usługi indywidualne
- Administracja publiczna
- Nieruchomości
- Sektor instytucjonalny
- Sprzedaż hurtowa i detaliczna
- Bezpieczeństwo
- Smart City- Inteligente miasta
- Przemysł kosmiczny
- Telekomunikacja, informacja i komunikacja
- Tekstylia
- Wyroby tytoniowe
- Transport & Mobility
- TSL
- Turystyka i podróże
Dodatkowy sektor (wybrać maks 3 z listy powyżej)
M2.1. Strategia biznesowa w zakresie cyfryzacji
Pytania dotyczące tego wymiaru mają na celu uchwycenie ogólnego stanu strategii cyfryzacji w przedsiębiorstwie z perspektywy biznesowej. Dotyczą inwestycji w cyfryzację w poszczególnych obszarach działalności przedsiębiorstwa (zrealizowanych lub planowanych), a także gotowości firmy do rozpoczęcia cyfrowej transformacji, która będzie wymagać podjęcia nieprzewidzianych jeszcze wysiłków organizacyjnych i ekonomicznych.
W których z poniższych obszarów działalności Państwa przedsiębiorstwo już zainwestowało w cyfryzację, a w których planuje to zrobić w przyszłości?
- Projektowanie produktu/usługi (w tym badania, rozwój i innowacje)
- Planowanie projektu i zarządzanie nim
- Działalność podstawowa (wytwarzanie dóbr materialnych/produkcja przemysłowa, pakowanie, utrzymanie, usługi itp.)
- Współpraca z innymi jednostkami wewnętrznymi lub innymi przedsiębiorstwami w łańcuchu wartości
- Logistyka przychodząca i magazynowanie
- Marketing, sprzedaż i obsługa klienta (zarządzanie klientami, realizacja zamówień, wsparcie klienta itp.)
- Dostawa (logistyka wychodząca, e-faktury itp.)
- Administracja i zasoby ludzkie
- Zakupy i zamówienia
- (Cyber)bezpieczeństwo i zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych/RODO
W jaki sposób (spośród wskazanych poniżej) jest Państwa przedsiębiorstwo przygotowane do (dalszej) cyfryzacji?
- Potrzeby w zakresie cyfryzacji zostały zidentyfikowane i dostosowane do celów biznesowych
- Zidentyfikowano środki finansowe (środki własne, kredyty, dotacje) na zaspokojenie potrzeb związanych z cyfryzacją w perspektywie co najmniej jednego roku
- Infrastruktura informatyczna jest gotowa na realizację planów cyfryzacji
- Specjaliści ds. ICT zostali zatrudnieni/zaangażowani jako podwykonawcy (lub zidentyfikowano potrzeby w zakresie zatrudnienia/podwykonawstwa)
- Kierownictwo przedsiębiorstwa jest gotowe do przeprowadzenia niezbędnych zmian organizacyjnych
- Odpowiednie działy biznesowe i ich pracownicy są gotowi do wspierania realizacji planów cyfryzacji
- Strukturę biznesową i procesy operacyjne można dostosować, o ile wymaga tego cyfryzacja
- Wytworzone produkty są już sprzedawane jako usługi (serwicyzacja) lub uzupełniane o usługi świadczone dzięki technologiom cyfrowym
- Zadowolenie klientów i partnerów z usług online/interakcji online jest regularnie monitorowane (za pośrednictwem mediów społecznościowych, operacji handlu elektronicznego, komunikacji przy użyciu poczty elektronicznej itp.)
- Uwzględniono ryzyko związane z cyfryzacją (np. nieplanowany wpływ na inne obszary działalności)
M2.2. Gotowość cyfrowa
Wymiar gotowości cyfrowej umożliwia ocenę aktualnego poziomu wykorzystania technologii cyfrowych (zarówno upowszechnionych, jak i bardziej zaawansowanych), co dotyczy zarówno przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych.
Które z poniższych technologii i rozwiązań cyfrowych stosują już Państwo w swoim przedsiębiorstwie? Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiednie odpowiedzi:
- Infrastruktura łączności (szybki internet (światłowodowy), usługi przetwarzania w chmurze, zdalny dostęp do systemów biurowych)
- Strona internetowa przedsiębiorstwa
- Formularze internetowe i blogi/forum służące do komunikacji z klientami
- Czaty na żywo, sieci społecznościowe i chatboty służące do komunikacji z klientami
- Handel elektroniczny (sprzedaż w trybie B2C (na rzecz konsumentów), B2B (między przedsiębiorstwami))
- Promocja za pomocą marketingu elektronicznego (reklamy internetowe, media społecznościowe do celów biznesowych itp.)
- Administracja elektroniczna (kontakty przez internet z organami publicznymi, w tym zamówienia publiczne)
- Narzędzia zdalnej współpracy biznesowej (np. platforma pracy zdalnej, wideokonferencje, wirtualne uczenie się, rozwiązania specyficzne dla danej działalności)
- Wewnątrzfirmowy portal internetowy (intranet)
- Systemy informacji zarządczej (planowanie zasobów przedsiębiorstwa, zarządzanie cyklem życia produktu, zarządzanie relacjami z klientem, zarządzanie łańcuchem dostaw, e-fakturowanie)
Które z poniższych zaawansowanych technologii cyfrowych stosują już Państwo w swoim przedsiębiorstwie?
- Symulacja i cyfrowe bliźniaki (tj. cyfrowe reprezentacje obiektów/procesów fizycznych generowane w czasie rzeczywistym)*
- Rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona*
- Projektowanie wspomagane komputerowo (CAD) i wytwarzanie wspomagane komputerowo (CAM)
- Systemy zarządzania produkcją
- Internet rzeczy (IoT) i przemysłowy internet rzeczy (IIoT)
- Technologia blockchain
- Obróbka przyrostowa (np. drukarki 3D)
M2.3. Cyfryzacja zorientowana na człowieka
W ramach tego wymiaru analizuje się, w jaki sposób pracownicy zdobywają umiejętności dotyczące technologii cyfrowych, w jaki sposób korzystają z tych technologii i jak im te technologie pomagają oraz w jaki sposób poprawiły się ich warunki pracy z myślą o zwiększeniu ich produktywności i dobrostanu.
Jakie działania podejmuje Państwa przedsiębiorstwo w celu zmiany i podniesienia kwalifikacji swoich pracowników na potrzeby cyfryzacji?
- Ocena umiejętności pracowników w celu wskazania niedoborów kwalifikacji
- Opracowanie planu szkoleń w celu przeszkolenia pracowników i podniesienia ich kwalifikacji
- Organizacja krótkich szkoleń, udostępnianie materiałów instruktażowych/poradników i innych zasobów w trybie e-uczenia się
- Stwarzanie możliwości uczenia się przez działanie/wzajemnego uczenia się/eksperymentowania
- Oferowanie staży i praktyk zawodowych w kluczowych obszarach zdolności
- Wysyłanie pracowników na szkolenia organizowane przez organizacje zewnętrzne (instytucje szkoleniowe, szkoły wyższe, dostawców rozwiązań technologicznych)
- Korzystanie z subsydiowanych programów szkoleniowych i programów podnoszenia kwalifikacji
W jaki sposób Państwa przedsiębiorstwo angażuje pracowników podczas wprowadzania nowych rozwiązań cyfrowych i wzmacnia ich pozycję w tym procesie?
- Zwiększanie świadomości pracowników w zakresie nowych technologii cyfrowych
- Informowanie pracowników o planach cyfryzacji w sposób przejrzysty i włączający
- Monitorowanie poziomu akceptacji wśród pracowników i podejmowanie działań łagodzących możliwe skutki uboczne (np. obawa przed zmianą; kultura pełnej dyspozycyjności a równowaga między życiem zawodowym a prywatnym; zabezpieczenia przed zagrożeniami związanymi z naruszeniem prywatności itp.)
- Włączanie pracowników (w tym pracowników niezajmujących się ICT) w kształtowanie i rozwijanie cyfryzacji produktów/usług/procesów
- Zapewnianie pracownikom szerszej autonomii i odpowiednich narzędzi cyfrowych do podejmowania i wykonywania decyzji
- Przeprojektowywanie/dostosowywanie stanowisk i przepływów pracy pod kątem wykonywania pracy w sposób faktycznie preferowany przez pracowników
- Wprowadzanie bardziej elastycznej organizacji pracy możliwej dzięki cyfryzacji (np. pracy zdalnej)
- Udostępnianie pracownikom zespołu/usługi wsparcia cyfrowego (wewnętrznego/zewnętrznego)
M2.4. Zarządzanie danymi i łączność
Wymiar ten dotyczy tego, w jaki sposób dane przechowuje się, organizuje się w przedsiębiorstwie, udostępnia się za pośrednictwem urządzeń podłączonych do internetu (komputerów itp.) oraz wykorzystuje się do celów biznesowych w formie cyfrowej, przy zapewnieniu odpowiedniej ochrony danych za pomocą rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.
W jaki sposób zarządza się danymi przedsiębiorstwa (tzn. przechowuje się je, organizuje, udostępnia i wykorzystuje)? Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiednie odpowiedzi:
- W organizacji obowiązuje polityka/plan/zestaw środków zarządzania danymi
- Dane nie są gromadzone w formie cyfrowej
- Istotne dane przechowuje się w formie cyfrowej (np. aplikacje biurowe, foldery poczty elektronicznej, samodzielne aplikacje, systemy CRM lub ERP itp.)
- Dane są odpowiednio zintegrowane (np. za pośrednictwem systemów interoperacyjnych, interfejsów programowania aplikacji), nawet jeśli są rozproszone w różnych systemach
- Dane są dostępne w czasie rzeczywistym z różnych urządzeń i lokalizacji
- Gromadzone dane są systematycznie analizowane i ujmowane w sprawozdaniach na potrzeby procesów decyzyjnych
- Analityka danych jest poszerzana dzięki łączeniu źródeł zewnętrznych z danymi własnymi
- Analityka danych jest dostępna bez konieczności korzystania z pomocy ekspertów (np. poprzez pulpity nawigacyjne)
Czy dane Państwa przedsiębiorstwa są wystarczająco zabezpieczone? Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiednie odpowiedzi:
- Obowiązują zasady dotyczące bezpieczeństwa danych/funkcjonują środki bezpieczeństwa danych
- Wszystkie dane związane z klientami są chronione przed cyberatakami
- Pracownicy są regularnie informowani na temat cyberbezpieczeństwa i zagadnień/zagrożeń związanych z ochroną danych oraz są regularnie szkoleni w tym zakresie
- Zagrożenie cyberbezpieczeństwa podlegają regularnemu monitorowaniu i ocenie
- Utrzymywana jest pełna kopia zapasowa danych o krytycznym znaczeniu dla działalności (poza siedzibą/w chmurze)
- Utrzymywana jest pełna kopia zapasowa danych o krytycznym znaczeniu dla działalności (poza siedzibą/w chmurze)
M2.5. Automatyka i sztuczna inteligencja
Wymiar ten służy zbadaniu poziomu automatyzacji i inteligencji opartej na środkach cyfrowych, które są wbudowane w procesy biznesowe.
Które z poniższych technologii i zastosowań biznesowych już się wykorzystuje w Państwa przedsiębiorstwie?
- Przetwarzanie języka naturalnego, w tym chatboty, eksploracja tekstów, tłumaczenie maszynowe, analiza nastrojów
- Widzenie komputerowe/rozpoznawanie obrazów
- Przetwarzanie dźwięku/rozpoznawanie, przetwarzanie i synteza mowy
- Robotyka i urządzenia autonomiczne
- Analityka biznesowa, analiza danych, systemy wspomagania decyzji, systemy rekomendacji, inteligentne systemy kontroli
M2.6. Zielona cyfryzacja
Wymiar ten dotyczy zdolności przedsiębiorstwa do wprowadzania cyfryzacji w sposób długofalowy, z zachowaniem odpowiedzialności i troski o ochronę i zrównoważoność zasobów naturalnych i środowiska (co w rezultacie pozwala zbudować przewagę konkurencyjną).
W jaki sposób Państwa przedsiębiorstwo przyczynia się do zrównoważenia środowiskowego poprzez stosowanie technologii cyfrowych?
- Zrównoważony model biznesowy (np. model oparty na obiegu zamkniętym, produkt jako usługa)
- Zrównoważone świadczenie usług (np. monitorowanie użytkowania w celu ponownego wykorzystania przez innych użytkowników)
- Produkty zrównoważone (np. ekoprojekt, planowanie całego cyklu życia produktu, wycofanie z eksploatacji i przedłużenie okresu użyteczności)
- Zrównoważone metody produkcji i wytwarzania, materiały i części (w tym zarządzanie wycofaniem z eksploatacji)
- Zarządzanie emisjami, zanieczyszczeniami lub odpadami
- Zrównoważona produkcja energii we własnym obiekcie
- Optymalizacja zużycia/kosztów surowców
- Zmniejszanie kosztów transportu i opakowań
- Zastosowania cyfrowe zachęcające konsumentów do odpowiedzialnych zachowań
- Elektroniczne procesy administracyjne
-
Czy przy podejmowaniu decyzji dotyczących kwestii cyfrowych i stosowaniu praktyk w tym zakresie Państwa przedsiębiorstwo bierze pod uwagę wpływ na środowisko naturalne?
- Troska o środowisko i normy środowiskowe zostały wpisane w model biznesowy i strategię przedsiębiorstwa
- Funkcjonuje system zarządzania środowiskowego/certyfikacja w zakresie zarządzania środowiskowego
- Aspekty środowiskowe stanowią część kryteriów przy zamówieniach na technologie cyfrowe/wyborze dostawców technologii cyfrowych
- Zużycie energii związane z technologiami cyfrowymi i przechowywaniem danych podlega monitorowaniu i optymalizacji
- Przedsiębiorstwo aktywnie prowadzi recykling starego sprzętu elektronicznego/przekazuje go do ponownego użycia